A fékfolyadék cseréről konyhanyelven

fékfolyadék csere

Miért van fékfolyadék a fékben?

Hát nem azért, hogy jobban csússzon, vagy szép fényes legyen. A fékrendszer tagadhatatlanul az autónk egyik leglényegesebb eleme, a veszélyhelyzetek abszolút elhárítója. Kiemelt fontosságának hála nagyon sok szempontból be van biztosítva, olyan bonyolított eljárásokkal, mint az ABS, az ESP, vagy egyáltalán a tény, hogy manapság minden kocsiban a fékrendszer eleve kétkörös. Ennél sokkal lényegesebb a folyadékok alapvető tulajdonsága, amit a rendszer kihasznál: összenyomhatatlanok. A fékfolyadék is ennek megfelelően működik, és leegyszerűsítve arra használják, hogy közvetítse a pedálra kifejtett nyomást az abroncsokig.

A fékpedállal egy dugattyút mozgatunk, melynek túloldalán ott várakozik a fékfolyadék. Ez egy csőrendszerben egészen a kerékfékig van elvezetve és minél nagyobb nyomást fejtünk a pedálra, annál nagyobb nyomást közvetít tovább. Végeredményben a kifejtett nyomás vagy a dobhoz préseli a fékpofákat vagy a tárcsákhoz a betéteket, attól függően dobfékről vagy fékdugattyúkról beszélünk. Ez a préselés aztán súrlódást eredményez, ami megfékezi az autót.

A fékfolyadék jellemzői

Persze pusztán az, hogy mint folyadék, összenyomhatatlan, még nem teszi elegendővé az anyagot, hogy fékfolyadék legyen belőle. Ebben a minőségben sok szélsőséges körülménynek kell ellenálljon. Gondoljunk csak bele, hány alkalommal is akarunk sikeresen fékezni, vagy szorulunk rá. Ha még el se indítottuk a motort, csak a kézifék kiengedésekor elindul az autó. Ha mínusz negyven fokban kirándulunk Orosz nagybácsikánkhoz. Ha negyven fokban átköltözünk Balatonra a fővárosból.

Emellett a fékfolyadék a rendszernek hála még extrémebb körülmények közt kell működjön. Ugyanis, amikor mi fékezünk, a fellépő súrlódás hőt termel és nem kis mértékben melegíti fel a különféle alkatrészeket. Egy egy nagyobb igénybevétel esetén a forma1-es versenyeken vörösen izzik a féktárcsa. A fékfolyadék pedig úgy lett megalkotva, hogy ezeket az extrém körülményeket is jól bírja. Miért van akkor szükség egyáltalán a cseréjére? Nos, ha minden úgy maradna, mint ahogyan legördült a gyártósorról, valóban sosem szorulnánk rá.

A fékfolyadék csere

Ugyanis a fékfolyadék a hosszas használatban keveredni fog. Óhatatlan, hogy olyankor víz, vagy pára ne kerüljön a rendszerbe. A víz ugyan szintén folyadék és nem összenyomható, de csak addig, amíg fel nem forr. Márpedig nyáron, amikor eleve harminc-sok fokok vannak, ami aligha ellensúlyozza a súrlódási hőt, ez a víz is fogja magát és felforr. A felforrt víz pedig már levegő, ami összenyomható. Végeredményben csökken a fékerő. Ez az egyik elsődleges ok, amiért a http://cool-mobil.hu/fekjavitas-fekfolyadek-csere/külső rendszeres ellenőrzést javasol.

Ez a hatás általában olyankor fordul elő, mikor gyakran és hosszan fékezünk, mondjuk egy hegyről leereszkedés közben. Ilyenkor a fékrendszer és vele a folyadék különlegesen nagy terhelésnek van kitéve, ezért is javasolt olyan sokszor motorféket használni, amennyiszer csak lehet. Nincs sokkal jobb dolgunk fagy esetén sem, ugyanis ebben az esetben az a pára nem levegő lesz, hanem egyszerűen befagy a csőrendszerben, dugót képezve. Ez valójában még rosszabb, hiszen egyáltalán nem közvetíti így a fékfolyadék a pedálnyomást és semennyire sem tudunk majd fékezni.

Ebből is kitűnik, hogy a fékfolyadék kritikus eleme a megfelelően működő fékrendszernek és rendszeres ellenőrzésre szorul. Általánosságban véve két évente szokás cserélni, de nem szükséges ennyire vaktában és szigorúan ragaszkodni ehhez a szabályhoz, pláne, hogy eltérő melyik kocsit milyen gyakran veszik igénybe, és vezetési stílus is befolyásolja, mennyire használódik el a fék maga.

Szerencsére a fékfolyadék állapota mérhető. Gyakorlatilag a szerviz mintát vesz, azt „laborkörülmények” közt a műszer megvizsgálja szélsőséges hőmérsékleteknek kitéve és ebből következtet. A korszerű fékolaj – ahogy a garázsokban nevezik – kétszázharminc fokon forr, ha ez lecsökken kétszázra, cserélni kell.

Fékfolyadék fajták

Különböző fékolaj leszívó praktikák terjengenek a neten, gyakran merül fel a kérdés: hogyan cseréljünk fékolajat? A fékfolyadék cserélő azonban gyakran kívánja meg a kocsi részleges megbontását, és ezt már érdemesebb szakemberekre bízni a szervizben. Sajnos az ellenőrzése nem képezi a sikeres műszaki vizsga feltételét, de, aki rendszeresen hordja műhelybe az autót, annak figyelmét valószínűleg felhívják majd a csere esedékességére. A probléma akkor érhet minket váratlanul, ha évekig csak a minimumot kérjük mindig a szervizben, magunk pedig elfelejtkezünk róla.

Alapvetően nem úgy gyártották a legtöbb autót, hogy a kocsi tulajdonos cseréljen fékolajatkülső. Már csak azért sem, mert több típus kering a piacon és minden autóhoz csak a gyárilag előírt való. Ez azt jelenti, hogy a fékfolyadék keverhetőség minden esetben nulla. Tilos különböző féle fajta dolgokat öntögetni ebbe a rendszerbe, mert minden típusú autóban más és más követelményeknek kell eleget tegyen. A fékolajok különböző besorolásait az amerikai közlekedési minisztérium szabványai alapján DOT jelöléssel látják el az egész világon. Ezt a szabványt kell követnie a szervíznek is, mikor folyadékot cserél.

Az oldal tetejére Gyorsbillentyű: T